Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Stress en angst

In het lichaam zijn stress en angst nauw met elkaar verbonden.

Als je veel onder druk staat, breng je je lichaam in een toestand van waakzaamheid, zoals een konijntje dat de wolf in de verte al ruikt. Je ademhaling gaat sneller, je voelt je gejaagd, je hart gaat sneller kloppen. Je lichaam maakt stoffen aan die je eigenlijk op scherp zetten om te vluchten als het nodig is.

Stress in de zwangerschap

Als je zwanger bent, verandert er veel. Als je al zorgen of stress had, kan het nieuws dat je zwanger bent heftig zijn. Je kunt er heel blij mee zijn en tegelijkertijd toch ook opzien tegen de extra verantwoordelijkheid. Samen met de veranderingen in je lichaam zorgt dit ervoor dat je tijdens je zwangerschap eerder last kunt krijgen van angsten.

Angst of angststoornis?

Een beetje angst of bezorgdheid voelen is normaal en gezond. Het betekent dat je nadenkt en je voorbereidt op wat je te wachten staat, maar als je te veel stress ervaart of om een andere reden meer geneigd bent tot paniek, kun je een angststoornis ontwikkelen. Daarom is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen.

Wanneer is angst te erg?

Als je gaat malen, niet meer kunt genieten, bepaalde situaties niet meer aandurft en niet meer kunt slapen, heeft dat grote invloed op je dagelijks leven. De angst beheerst dan je leven. Je kunt ook fysieke klachten krijgen, zoals een benauwd gevoel, pijn op de borst, zweten en paniekaanvallen.

Hiermee hoef je niet te blijven rondlopen. Angststoornissen zijn vrij goed te behandelen, bijvoorbeeld met een gedragstherapeutische aanpak. Vraag hiernaar bij je huisarts.

×
Waar ben je?