Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Veranderde smaak- en eetbehoefte

Soms hoor je wel eens dat je moet eten voor twee als je zwanger bent. Je begrijpt vast wel dat dat niet letterlijk bedoeld wordt. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je alles binnen wat jij en je baby nodig hebben.

Je kunt wel veel meer trek hebben dan voor je zwangerschap. Ook kun je opeens zin krijgen in voedingsmiddelen die je anders nooit eet of zelfs in niet-eetbare dingen. Je kunt natuurlijk af en toe best iets extra’s eten, maar het is belangrijk dat je gewicht niet te snel toeneemt.

Andere smaak tijdens de zwangerschap

Sommige zwangere vrouwen lusten opeens geen koffie meer en eten veel drop. Andere vrouwen krijgen opeens trek in dingen die ze daarvoor nooit aanraakten. Zo’n veranderde smaak komt doordat je hormoonhuishouding verandert. Het is beter om niet te veel toe te geven aan deze zwangerschapslusten, ook al valt dat niet mee.

Tips voor een goed eetpatroon

  • Ga boodschappen doen als je net gegeten hebt en neem niet te veel lekkere dingen mee.
  • Kies voor volkorenproducten.
  • Neem als tussendoortjes groente en fruit. Kies bijvoorbeeld voor wortels, mandarijnen, appels, radijsjes, cherrytomaatjes of stukjes komkommer.
  • Ga iets leuks doen, zodat je minder aan eten denkt. Ga bijvoorbeeld een eindje wandelen, lekker in bad, naar de bioscoop of winkelen met een vriendin.
×
Waar ben je?