Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Stress

Het is niet handig in de zwangerschap, maar soms is het niet te voorkomen dat je te veel spanning hebt, bijvoorbeeld over je werk, geld, je relatie...

Invloed van stress

Langdurige en ernstige stress heeft invloed op je lichaam en kan ook invloed hebben op je baby in de baarmoeder en op de groei van je baby. Je helpt jezelf én je baby als je probeert de oorzaken van je spanningen aan te pakken. Praat erover met je werkgever of met je partner. Het is ook altijd verstandig om je zorgen met je verloskundige of huisarts te bespreken.

Tips om stress te vermijden

  • Probeer op tijd naar bed te gaan en eventueel ’s middags even te gaan slapen. Ook als je je niet moe voelt is dat een goed idee, want door de stress merk je soms niet op hoe moe je bent.
  • Probeer dagelijks voldoende te bewegen. Als je beweegt, komt er ‘endorfine’ vrij in je lichaam, waardoor je je blij en gelukkig gaat voelen. Dat is gezond voor jou en daardoor ook voor je baby.
  • Eet regelmatig en gevarieerd, ook als je geen honger hebt.
  • Ga af en toe iets doen dat je gedachten verzet, bijvoorbeeld naar de bioscoop of bij vrienden op bezoek.
  • Ga dagelijks minimaal een kwartiertje liggen met je handen op je buik en probeer je aandacht te richten op je baby.
×
Waar ben je?