Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Gewicht tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is het normaal dat je aankomt in gewicht. Gemiddeld word je 2 kilo per maand zwaarder. Veel vrouwen komen iets meer aan, andere juist minder.

Lijn niet tijdens de zwangerschap

Lijn niet als je zwanger bent. Jij en je baby krijgen dan te weinig voedingsstoffen binnen. Let niet te veel op de weegschaal. Probeer wel zo gezond mogelijk te eten en snoep niet te veel. Val je de eerste drie maanden een paar kilo af door de misselijkheid? Dat is niet erg.

Goed eten is belangrijk

Als je tijdens de zwangerschap niet genoeg in gewicht toeneemt, kan je kind een laag geboortegewicht hebben en eerder geboren worden dan de bedoeling was. Genoeg en gezond eten is dus belangrijk.

Wil je vasten, bijvoorbeeld vanwege de Ramadan? Bespreek dit met je verloskundige of gynaecoloog.

Overtollige kilo’s na de bevalling

Bij de bevalling raak je ongeveer 6 kilo direct kwijt. Dat is het gewicht van de baby, het vruchtwater en de placenta. De overige kilo’s zullen daarna weer wegslinken. Je borsten worden minder zwaar als je de borstvoeding afbouwt, en het extra bloed dat je tijdens de zwangerschap hebt aangemaakt, zal ook afgebouwd worden.

Het herstel van je lichaam heeft tijd nodig en het is belangrijk om jezelf die tijd ook te gunnen.

Tips om niet te zwaar te worden

Om niet te zwaar te worden, heb je misschien iets aan de volgende tips:

  • Neem altijd volkorenproducten. Dan zit je sneller vol.
  • Neem als tussendoortjes groente en fruit. Kies bijvoorbeeld voor wortels, mandarijnen, appels, radijsjes of stukjes komkommer.
  • Haal niet te veel lekkere dingen in huis.
  • Doe geen boodschappen als je honger hebt.
×
Waar ben je?