Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Grote eters

Kinderen zijn steeds vaker te dik. Dat is jammer, want kinderen die al op jonge leeftijd overgewicht ontwikkelen, komen daar later in hun leven ook vaak moeilijk van af. Het is goed om je kind al op jonge leeftijd gezonde eetgewoonten aan te leren.

Gezonde eetgewoonten

Gezond eten en genoeg bewegen is heel belangrijk! Dat is de basis voor een gezond gewicht. Leer je kind zo vroeg mogelijk gezonde eetgewoonten aan. Als je zelf het goede voorbeeld geeft, door gevarieerd en niet de hele dag door te eten, zal je kind deze goede gewoonten van je overnemen. Dan heb je de grootste kans dat het op een gezond gewicht blijft.

Genoeg gegeten?

Het is normaal dat je peuter een wisselende eetlust heeft. Daar hoef je je niet druk over te maken. Kinderen voelen zelf ook heel goed aan wanneer ze genoeg hebben. Genoeg is dan ook echt genoeg. Dwing je kind niet om meer te eten want daardoor kun je het natuurlijke gevoel van honger en verzadiging (‘genoeg gehad’) verstoren.

Hoe houd je je kind op een gezond gewicht?

  • Geef je kind twee tot vier keer per dag iets tussendoor en doe dat op vaste tijden. Zo leert het dat het er op andere momenten niet om hoeft te vragen. Je kind moet wel voldoende trek hebben voor de hoofdmaaltijden.
  • Neem de tijd om dit tussendoortje samen op te eten. Maak het gezellig. Leer je peuter om niet te gaan spelen onder het eten en het hapje bewust op te eten.
  • Bewegen is heel belangrijk. Het is gezond en leuk. Ga bijvoorbeeld iedere dag een uurtje naar buiten, lopend naar de winkel of naar een speelplaatsje. Laat je kind lekker rennen, springen, klimmen en fietsen op de driewieler.
×
Waar ben je?