Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Veganistisch

Bij een veganistisch dieet laat je alle dierlijke producten weg, dus ook eieren en zuivelproducten.

Krijgt je kind alle belangrijke voedingsstoffen binnen?

Het is een lastige keuze of je je kind ook veganistisch wilt laten eten. De kans is groot dat je kind een tekort ontwikkelt aan bepaalde voedingsstoffen. Het is vooral moeilijk om voldoende vitamine B12, ijzer, calcium en vitamine B1 en B2 binnen te krijgen als je dierlijke producten weglaat.

Vitamine B12

Vitamine B12 komt bijna alleen voor in dierlijke producten. Het zit ook in enkele wieren en in gistextract, maar de B12 uit wieren kan je lichaam niet opnemen en de B12 uit gistextract levert niet voldoende. Je kunt daarom het best kiezen voor een vitaminepreparaat met B12.

Calcium en vitamine B1 en B2

Kinderen hebben calcium nodig voor sterke botten en een goed gebit. Geef je kind daarom veel producten waaraan calcium is toegevoegd, zoals sojamelk, tahoe, mineraalwater en vruchtensap. Aan sojamelk wordt vaak ook vitamine B2 toegevoegd en het is in allerlei smaken verkrijgbaar. Vitamine B1 komt behalve in dierlijke producten ook veel voor in brood en graanproducten, aardappelen en groente.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind de benodigde voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt. Een diëtist kan je hierbij helpen.

×
Waar ben je?