Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Nachtrust

Kinderen van 4 tot 12 jaar hebben nog veel slaap nodig. Kinderen tot een jaar of 6 hebben vaak nog behoefte aan een middagslaapje. Zolang dat kan, is het goed om dat mogelijk te maken. Genoeg slaap is goed voor de groei van kinderen, en voor hun humeur.

Gemiddeld aantal uren slaap

Kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen. Het aantal uren slaap dat je kind nodig heeft, neemt langzaam af.

  • Kinderen van 6 jaar hebben nog wel tegen de 11 uur slaap per dag nodig. Stel dat je om 06.30 uur ’s ochtends opstaat, dan is 19.30 uur ’s avonds dus een mooie bedtijd voor je kind.
  • Als je kind 9 is, zal het rond de 10 uur slaap nodig hebben.
  • Als je kind 12 is, heeft het nog altijd 9,5 uur slaap nodig.

Vroeg wakker worden

Als ouder ga je meestal een stuk later naar bed dan je kind en ’s ochtends is het dan soms wel erg vroeg dag.

Met wat oudere kinderen kun je afspreken hoe laat ze op mogen staan. Op die manier kun je zelf nog even doorslapen terwijl je kind ligt te lezen of speelt in bed. Spreek eerst korte tijden af (een kwartiertje bijvoorbeeld) en stel een beloning in het vooruitzicht als je kind zich rustig houdt tot de afgesproken tijd.

Slaapproblemen

Sommige kinderen in de basisschoolleeftijd hebben slaapproblemen. Meestal gaat het dan om slecht in slaap kunnen komen, maar ook nachtmerries, slaapwandelen en te vroeg wakker worden komen voor.

Wat kun je zelf doen?

  • Je kunt met je kind over de slaapproblemen praten. Doe dat het liefst op een rustig moment en niet ’s avonds laat, als je zelf moe bent. Probeer samen met je kind oplossingen te vinden. Geduld is een schone zaak.
  • Ook een kind moet leren om zich over te geven aan de slaap en de zorgen voor morgen te laten. Een vast ritueel zoals een liedje zingen kan daarbij helpen.
×
Waar ben je?