Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Overgewicht kinderen

Steeds meer kinderen zijn al op steeds jongere leeftijd te dik. Soms zijn er medische oorzaken of is er een erfelijke aanleg. Maar meestal komt het door ongezond eten en te weinig beweging!

Overgewicht gaat niet vanzelf over in de groei. Je kunt je kind nu aanwennen om gezond te eten en veel te bewegen. Dit voorkomt dat je kind te dik wordt. 

Wat eet je kind?

Het is niet zo belangrijk hoeveel je kind eet. Misschien is je kind een grote eter. Waar het vooral om gaat is wát je kind eet. Een goede, gevarieerde voeding met voldoende groenten, fruit en brood helpt je kind om een gezond gewicht te krijgen en te houden. Kinderen die gevarieerd eten krijgen niet snel te veel calorieën binnen.

Gezondheid

Overgewicht is niet goed voor de gezondheid en de ontwikkeling van je kind. De kansen op ziektes als diabetes, hart- en vaatziekten en pijn in de gewrichten nemen toe. Overgewicht kan bij kinderen ook een negatieve invloed hebben op het gevoel van eigenwaarde en sommige kinderen worden gepest.

De knop om?

Het kan heel lastig zijn om de knop om te zetten naar een gezondere leefstijl met veel bewegen en gezond eten en drinken. Zolang het probleem nog niet zo groot is, gaat dat vaak nog, door zelf het goede voorbeeld te geven en leuke bewegingsactiviteiten in te bouwen. Doe bijvoorbeeld boodschappen op de fiets of lopend.

Tips!

  • Zorg voor gezonde maaltijden met veel groente en fruit.
  • Geef je kind niet te vaak snoep, frisdrank, limonade of yoghurtdrank.
  • Geef liever fruit, (vruchten)thee of water.
  • Kies voor minder vette producten, zoals halfvolle of magere melk, 30+ kaas, mager vlees en magere vleeswaren.
  • Geef je kind geen snoep of chips als beloning of als troost.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Begeleiding bij het afvallen

Als de problemen bij je kind best groot zijn en je er samen niet uitkomt, kun je behandeling in groepsverband overwegen. De stimulans van professionele begeleiding en steun van de groep werken vaak prima. Ook je houding als ouder is essentieel. Als je zelf je leefstijl aanpast, waarom dan niet samen met je kind?

×
Waar ben je?