Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Vegetarisch

Wanneer je zelf gewend bent vegetarisch te eten, kun je dat gewoon blijven doen als je kinderen krijgt. Als je je kind maar gezonde voeding geeft en erop let dat het voldoende ijzer en vitamine B12 binnenkrijgt.

Wat geef je in plaats van vlees?

Je kunt in plaats van vlees allerlei plantaardige producten gebruiken, zoals tofu, peulvruchten, kant-en-klare vegetarische vleesvervangers en tempé, maar ook eieren. In deze producten zit ook ijzer. In quorn en kaas zit maar weinig ijzer en ze zijn daarom geen volwaardige vleesvervangers. Er zit bovendien veel verzadigd vet in kaas.

Vitamine B12 haal je alleen uit dierlijke producten. Het is verstandig om je kind voldoende melk en melkproducten te geven. Een tekort aan vitamine B12 leidt tot een vorm van bloedarmoede.

Hoe krijgt je kind voldoende ijzer binnen?

Plantaardig ijzer neem je minder makkelijk op dan ijzer uit dierlijke producten. Vitamine C stimuleert de opname van plantaardig ijzer. Het is daarom verstandig om bij elke maaltijd ook groente of fruit of een beetje sinaasappelsap te geven. Verder komt ijzer ook voor in brood, graanproducten en peulvruchten.

×
Waar ben je?