Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Veganistisch

Als je veganistisch eet, dan laat je alle dierlijke producten weg, dus ook eieren en zuivelproducten.

Wat eet je kind?

Het is een lastige keuze of je je kind ook veganistisch wilt laten eten als hij begint met vaste voeding. Je loopt een grote kans dat je kind een tekort aan bepaalde voedingsstoffen krijgt. Het is met name moeilijk om voldoende ijzer, vitamine B12, calcium en vitamine B1 en B2 binnen te krijgen als je de dierlijke producten weglaat.

Vitamine B12

Vitamine B12 komt bijna alleen voor in dierlijke producten. Het zit ook in enkele wieren en in gistextract. De B12 uit wieren kan je lichaam niet opnemen en de B12 uit gistextract levert niet voldoende. Je kunt daarom het beste kiezen voor een vitaminepreparaat met B12.

Calcium en vitamine B1 en B2

Je kind heeft calcium nodig voor sterke botten en een goed gebit. Je kunt het best je kind veel producten geven waaraan calcium is toegevoegd, zoals: sojamelk, tahoe, mineraalwater en vruchtensap. In sojamelk wordt vaak ook vitamine B2 aan toegevoegd en is in allerlei smaken verkrijgbaar. Vitamine B1 komt behalve in dierlijke producten ook veel voor in brood en graanproducten, aardappelen en groente.

Het is belangrijk om te weten dat je kind de benodigde voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt. Dat gaat meer spelen naar mate je kind minder kunstvoeding (flesvoeding) of borstvoeding krijgt. Een diëtist kan je hierbij helpen.

Hoe krijgt je kind voldoende ijzer binnen?

Plantaardig ijzer neem je minder makkelijk op dan ijzer uit dierlijke producten. Vitamine C stimuleert de opname van plantaardig ijzer. Het is daarom verstandig om bij elke maaltijd ook groente of fruit of een beetje sinaasappelsap te geven. Verder komt ijzer ook voor in brood, graanproducten en peulvruchten.

×
Waar ben je?