Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Zon en zonnebank

Zonnen is natuurlijk heerlijk, vooral na een lange winter. Je kunt er dan echt behoefte aan hebben. Bovendien is zonlicht ook belangrijk voor het aanmaken van vitamine D.

Niet te veel zon

Toch is het aan te raden om niet te overdrijven. Te veel zonnen kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Dat geldt voor zowel zonnen in de echte zon als voor het zonnen onder een zonnebank.

Risico’s van zonnebaden

Zwangere vrouwen moeten nog voorzichtiger zijn met zonnen dan andere mensen. Door de zwangerschap kan de pigmentatie van de huid veranderen, waardoor je huid niet gelijkmatig bruin wordt maar vlekkerig. Je kunt dan bijvoorbeeld last krijgen van het zogenaamde zwangerschapsmasker. Dat is een verkleuring in het gezicht die soms ook na de zwangerschap blijft. Het is dus van belang dat je voorzichtig bent met de zon en goed oplet hoe je reageert op zonlicht.

Wees voorzichtig met je buik

Een dikke, strak gespannen buik is gevoeliger voor de zon. Een zwangere buik steekt meer uit, dus de zon schijnt er pal op. Dat maakt een flink verschil. Wees dus extra voorzichtig met je buik in de zon.

Bruin worden

Buiten krijg je ook in de schaduw genoeg zonlicht en kun je daar zelfs aardig bruin worden. Natuurlijk gaat dat een stuk langzamer, maar het is wel gezonder. Mensen die in de tropen wonen, weten daar alles van. Zij blijven op het heetst van de dag zo veel mogelijk in de schaduw en ze dragen lichte, ruime kleding die de huid voldoende bedekt. Een grote strohoed met een brede rand is trouwens ook een goed idee!

×
Waar ben je?