Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Veilig eten

Tijdens je zwangerschap is het heel belangrijk om te letten op veilige voeding. In rauw eten kunnen bijvoorbeeld bacteriën zitten die schadelijk zijn voor jou of de baby. Kijk ook uit met het gebruik van kruiden en het eten van lever. Je kunt het best overleggen met je verloskundige, je huisarts of het consultatiebureau als je twijfelt over de veiligheid van bepaalde voedingsmiddelen.

Pas op met rauw eten

In rauw eten kunnen bacteriën zitten die schadelijk zijn voor jou of je baby.

  • Eet geen filet americain, chorizo, ossenworst, theeworst, rauwe ham, salami, cervelaat, biefstuk, tartaartjes of rauwe rosbief.
  • Eet geen rauwe, vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm of gerookte paling. Je kunt deze producten alleen eten als ze van tevoren verhit worden.
  • Eet geen rauwe vis, schaal- en schelpdieren (mosselen en oesters) of roofvissen (zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel). Eet ook geen paling uit Nederlandse rivieren, en eet niet vaker dan twee keer per week vette vis, vanwege de dioxines.
  • Zorg dat je alle groenten die je eet goed wast, vooral de groente die je rauw eet.
  • Eet alleen eieren die hardgekookt of goed doorbakken zijn.
  • Eet niet meer dan een paar dropjes per dag en drink niet meer dan 1 tot 2 glazen zoethoutthee per dag.
  • Drink geen rauwe melk (dat is melk direct van een koe, geit of schaap) of producten die daarvan gemaakt zijn, zoals bepaalde blauwschimmelkazen, geitenkazen en boerenkazen. ‘Au lait cru’ betekent dat het van rauwe melk gemaakt is. Kaas van gepasteuriseerde melk is veilig.
  • Drink maximaal 4 koppen koffie per dag vanwege de cafeïne. In thee en cola zit ook cafeïne, maar daarvan mag je (als je geen koffie drinkt) maximaal 8 glazen drinken.
  • Bewaar verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades niet te lang.
  • Werk alleen met schone messen, snijplanken en borden.
  • Warm het eten goed op.
  • Eet je eten zo snel mogelijk op nadat je het hebt gekocht en nadat je het hebt klaargemaakt.

Listeria monocytogenes

Kaassoorten die van rauwe melk (‘au lait cru’) worden gemaakt, kunnen de bacterie Listeria monocytogenes bevatten. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor brie, camembert en roquefort. Het risico is niet zo heel groot, want de meeste kazen die in Nederland verkocht worden, zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk. De bacterie is nauwelijks gevaarlijk voor volwassenen, maar kan dat wel zijn voor een ongeboren baby.

Listeria monocytogenes kan groeien in groente, kip, vis en vlees wanneer die te lang in de koelkast zijn bewaard. Koop deze producten daarom vers en bewaar ze zo kort mogelijk in de koelkast. De bacterie wordt gedood tijdens koken en bakken. Ook rauwe melk, die zo van de boerderij afkomstig is, moet je dus eerst koken voor gebruik.

Eet geen lever

Eet geen lever als je zwanger bent. In lever zit namelijk heel veel vitamine A. Dat kan schadelijk zijn voor je baby. Eet ook niet meer dan één boterham per dag met paté, leverworst of hausmacher. Daar zit ook lever in.

×
Waar ben je?