Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Veganistisch

Bij een veganistisch dieet laat je alle dierlijke producten weg, dus ook eieren en zuivelproducten.

Tekorten aan voedingsstoffen bij een veganistisch dieet

Bij een veganistisch dieet is de kans groot dat je een tekort ontwikkelt aan bepaalde voedingsstoffen. Het is vooral moeilijk om voldoende vitamine B12, calcium en vitamine B1 en B2 binnen te krijgen als je de dierlijke producten weglaat. Tijdens je zwangerschap en in de periode dat je borstvoeding geeft, is het verstandig om ervoor te zorgen dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die nodig zijn.

Vitamine B12

Vitamine B12 komt bijna alleen voor in dierlijke producten. Het zit ook in enkele wieren en in gistextract, maar de B12 uit wieren kan je lichaam niet opnemen en de B12 uit gistextract levert niet voldoende. Je kunt daarom het best kiezen voor een vitaminepreparaat met B12.

Calcium en vitamine B1 en B2

Calcium heb je nodig voor sterke botten en een goed gebit. Je kunt het best veel producten gebruiken waaraan calcium is toegevoegd, zoals sojamelk, tahoe, mineraalwater en vruchtensap. Aan sojamelk wordt vaak ook vitamine B2 toegevoegd. Vitamine B1 komt behalve in dierlijke producten ook veel voor in brood en graanproducten, aardappelen en groente.

Diëtist

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je de benodigde voedingsstoffen ook echt binnenkrijgt. Zeker als je zwanger bent of borstvoeding geeft, is het aan te raden om advies te vragen aan een diëtist.

×
Waar ben je?