Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Vaak plassen en urineverlies

Als je zwanger bent, ga je onder invloed van het hormoon progesteron meer plassen dan anders. Naarmate de zwangerschap vordert, moet je steeds vaker naar de wc, omdat je blaas minder ruimte krijgt. Dit zijn normale verschijnselen.

Licht urineverlies

Het is niet ongewoon om zo nu en dan per ongeluk een beetje urine te verliezen, bijvoorbeeld als je moet lachen of iets optilt. De bekkenbodemspieren zijn wat slapper geworden en de baarmoeder drukt steeds zwaarder op de blaas. Gebruik eventueel een inlegkruisje.

Let wel goed op, want veel plassen kan ook een teken zijn van blaasontsteking. Meestal heb je dan ook een branderig gevoel of pijn bij of na het plassen. Ga in dat geval naar de huisarts om de blaasontsteking te laten behandelen.

Bekkenbodemspieren sterker maken

Je kunt je bekkenbodemspieren sterker maken met de volgende oefening:

  • Span je bekkenbodemspieren goed aan.
  • Houd dit 5 tellen vast.
  • Laat dan weer los.
  • Doe dit 10 keer achter elkaar.
  • Doe deze oefening 3 keer per dag, bijvoorbeeld als je je tanden poetst, op de bus staat te wachten of in bed ligt.

Incontinentie

Je darmen, blaas en baarmoeder worden in feite gedragen door de spieren en banden van je bekken. De bekkenbodem wordt gedurende de zwangerschap slapper. Veel vrouwen krijgen tegen het eind van de zwangerschap of na de bevalling last van ongewenst urineverlies. Ze kunnen hun plas of soms ook de ontlasting niet of niet goed ophouden. Meestal gaat het over, maar niet altijd. Twintig procent van de vrouwen blijft er last van houden. Om incontinentie te voorkomen, kun je het best na de bevalling bekkenbodemspieroefeningen doen. Een fysiotherapeut kan je hier meer over uitleggen.

×
Waar ben je?