Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Nachtrust

In je slaap draai je je heel wat keren om. Als je zwanger bent, blijft dat gewoon zo, tot het moment waarop je buik sterk in omvang toeneemt. Als je een echte buikslaper bent, wordt dat wel even omschakelen.

Rugligging

Op een gegeven moment is de buik te groot en zul je op je rug of je zij gaan slapen. Als het slapen op je rug geen klachten geeft en goed voelt, is het prima.

Soms krijgen zwangere vrouwen (zeker als ze zwaarder worden) klachten door het slapen op de rug, omdat de bloedtoevoer naar het onderlichaam en de benen bekneld kan raken. De bloedtoevoer naar de baby blijft goed, alleen voor jezelf is het onaangenaam. Het kan namelijk vervelende klachten geven, zoals duizeligheid, onrustig slapen en soms ook aambeien en vocht in de benen.

Zijligging

Als het buikslapen en rugslapen niet ideaal gaat, kun je natuurlijk op je zij gaan liggen. De meeste zwangere vrouwen slapen het liefst op hun linkerzij.

Alvast wennen

Je kunt aan het begin van je zwangerschap al eens oefenen met inslapen op de linkerzij. Als het niet lukt, kun je proberen om te slapen met een kussentje achter je rug of tussen de knieën, of allebei.

×
Waar ben je?