Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Beweging

Tijdens de zwangerschap kun je gerust blijven bewegen. Sterker nog, bewegen is nu juist heel goed voor je.

Hoeveel en hoe intensief moet je bewegen?

Dertig minuten per dag bewegen is al genoeg. Dat hoeft niet aaneengesloten te zijn: drie keer tien minuten is al prima. Wel is het belangrijk dat de beweging matig intensief is. Dat is het geval als je sneller gaat ademhalen en een beetje gaat zweten. Je beweegt bijvoorbeeld matig intensief als je stevig wandelt of flink doorfietst. Intensief en fanatiek sporten is nu misschien niet zo goed voor je. Weet je niet zeker of iets kan? Raadpleeg dan even je verloskundige of huisarts.

Tips om te bewegen tijdens de zwangerschap

  • Pak de fiets als je eropuit gaat.
  • Neem de trap op je werk of in openbare gelegenheden.
  • Zorg voor lekker in je eigen tempo actief bezig zijn in de buitenlucht.
  • Geef toe aan je nesteldrang en geef het huis een goede poetsbeurt.
  • Blijf op je werk ook lekker in beweging, bijvoorbeeld door in je lunchpauze te gaan wandelen of door een collega niet te bellen of te e-mailen maar er even langs te lopen.

Stop dus niet met sporten zodra je zwanger bent. Het is ook niet de bedoeling dat je extra inspanningen vermijdt. Sport en bewegen is juist goed voor jou en je baby.

×
Waar ben je?