Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Slecht slapen

Je puber heeft voldoende slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen, te groeien en overdag voldoende energie te hebben. Jongeren hebben echter een andere biologische klok dan volwassenen.

Laat in slaap

Pubers krijgen vanaf ongeveer hun twaalfde jaar een ander slaapritme. Ze hebben 's ochtends moeite met opstaan, kunnen 's avonds lang doorgaan en hebben soms moeite met in slaap vallen. Helaas zijn de schooltijden daar niet op afgestemd. Voor veel pubers is het opstaan op schooldagen dan ook een drama: ze hebben eigenlijk voortdurend een jetlag. En dat terwijl hun hersens juist in deze periode van rijping meer slaap nodig hebben. Uitslapen in het weekend is dus nodig.

Tips om beter te slapen

Het is bijna onmogelijk om te zorgen dat je puber elke nacht negen tot tien uur slaapt. Je kunt wel samen proberen om een slaaptekort te beperken.

  • Leg uit waarom je kind later moe wordt, maar nog steeds ongeveer 9 uur slaap nodig heeft. Als je kind dit begrijpt, snapt je kind beter het nut van een goede nachtrust.
  • Bedenk met elkaar wat een handige bedtijd is en hoe laat je kind echt gaat slapen. De bedtijd is dan bijvoorbeeld om 22.00 uur, maar je kind gaat om 23.00 uur slapen.
  • Stimuleer je kind om te lezen voor het slapen in plaats van te computeren of met zijn mobieltje bezig te zijn. Het licht van beeldschermen remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Daarnaast komt er steeds informatie binnen. Je kind slaapt dan niet makkelijk in.
  • Stimuleer je kind om te sporten. Beweging overdag bevordert een goede nachtrust.
  • En vooral: laat je kind uitslapen wanneer dat mogelijk is, want je kind heeft meer slaap nodig dan dat het op schooldagen krijgt. Bijslapen in het weekend helpt.

Melatonine

Als slapen een probleem blijft heb je misschien al eens nagedacht over het gebruiken van melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stof die er voor zorgt dat je in slaap kunt komen. Sommige kinderen hebben een tekort aan deze stof en komen hierdoor moeilijk in slaap. Extra melatonine in de vorm van medicatie kan dan helpen.

Geen melatonine zonder doktersadvies

Kinderartsen raden af om melatonine zonder doktersadvies te gebruiken. Het is belangrijk om er eerst achter te komen of het om een melatoninetekort gaat. Er kunnen ook andere redenen zijn waardoor het inslapen niet goed lukt. In dat geval kan melatonine juist voor meer klachten zorgen en kunnen de problemen blijvend worden. Bespreek het gebruik dus altijd met een arts, ook al is het vrij verkrijgbaar.

×
Waar ben je?