Logo Stichting Opvoeden.nl

Puber

Slecht slapen

Je puber heeft genoeg slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen, te groeien en om overdag genoeg energie te hebben. Maar jongeren hebben een andere biologische klok dan volwassenen.

Laat in slaap komen

Pubers krijgen vanaf ongeveer hun twaalfde jaar een ander slaapritme. Ze hebben 's morgens moeite met opstaan en kunnen 's avonds lang doorgaan. Soms hebben ze moeite met in slaap vallen. Helaas zijn de schooltijden daar niet op afgestemd. Voor veel pubers is het opstaan op schooldagen dan ook een drama: ze hebben eigenlijk steeds een jetlag. Terwijl hun hersens juist in deze periode van rijping meer slaap nodig hebben. Uitslapen in het weekend is dus nodig.

Tips om beter te slapen

Het is bijna onmogelijk om te zorgen dat je puber elke nacht negen tot tien uur slaapt. Je kunt wel samen proberen om een slaaptekort te beperken.

  • Leg uit waarom je kind later moe wordt, maar nog steeds ongeveer 9 uur slaap nodig heeft. Als je kind dit begrijpt, snapt het beter het nut van een goede nachtrust.
  • Bedenk met elkaar wat een handige bedtijd is en hoe laat je puber echt gaat slapen. De bedtijd is dan bijvoorbeeld om 22.00 uur, maar je kind gaat om 23.00 uur slapen.
  • Stimuleer je puber om te lezen voor het slapen in plaats van met de computer of telefoon bezig te zijn. Het licht van beeldschermen remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Daarnaast komt er steeds informatie binnen. Je kind slaapt dan niet makkelijk in. Laat je kind anderhalf uur voor bedtijd alle digitale apparaten uitdoen. Het is beter om de telefoon of de tablet niet in de slaapkamer te laten.
  • Zorg voor een comfortabele slaapkamer die rustig en donker is. De beste temperatuur voor een slaapkamer ligt tussen 16 en 18 °C.
  • Stimuleer je kind om te sporten. Beweging overdag bevordert een goede nachtrust. Maar laat je kind niet te laat in de avond sporten. Het duurt namelijk altijd even voordat je dan in slaap valt.
  • Laat je kind ’s avonds geen dranken drinken waarin cafeïne zit. Dus geen koffie, thee, Ice-tea, cola, chocolademelk of energydrinks.
  • En vooral: laat je kind uitslapen wanneer dat mogelijk is, want je kind heeft meer slaap nodig dan dat het op schooldagen krijgt. Bijslapen in het weekend helpt. Maar probeer je puber in het weekend maximaal twee uur later dan normaal te laten opstaan.

Melatonine

Blijft slapen een probleem? Dan heb je misschien al eens nagedacht over het gebruiken van melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je in slaap kunt komen. Sommige jongeren hebben een tekort aan deze stof en komen hierdoor moeilijk in slaap. Extra melatonine kan dan helpen, maar alleen wanneer het in de juiste dosering en op het juiste tijdstip wordt gegeven.

Geen melatonine zonder doktersadvies

Kinderartsen raden af om melatonine zonder doktersadvies te gebruiken. Het is belangrijk om er eerst achter te komen of het om een melatoninetekort gaat. Er kunnen ook andere redenen zijn waardoor het inslapen niet goed lukt. In dat geval kan melatonine juist voor meer klachten zorgen en kunnen de problemen blijvend worden. Bespreek het gebruik dus altijd met een arts, ook al is het vrij verkrijgbaar.

Stichting Opvoeden.nl zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Deel deze informatie via social media

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. X