Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Dag- en nachtritme van pubers

In de puberteit verandert het slaappatroon van kinderen. Hun biologische klok gaat anders werken, waardoor ze later moe worden. Op deze leeftijd hebben ze een grotere behoefte aan slaap, terwijl ze juist later naar bed gaan en moeite hebben met opstaan. Pubers hebben ongeveer 9 uur slaap nodig.

Goed slapen

Het is verstandig om pubers voldoende te laten slapen. Jongeren tussen de 12 en 23 jaar hebben gemiddeld 9 uur slaap nodig. Dit is van groot belang voor de groei, maar om emoties beter te kunnen reguleren. Spreek met elkaar af hoe laat je kind naar bed gaat, bijvoorbeeld om 21.00 uur, en of het dan nog even mag lezen in bed.

Tips voor een goed dag- en nachtritme

Het lijkt lastig om je kind genoeg te laten slapen. Toch zijn er best tips te bedenken.

  • Je kunt je kind vertellen wat veel slapen oplevert: dat je er mooi, lang en sterk van wordt, maar ook dat je je beter kunt concentreren op school en er een goed humeur van krijgt.
  • Stimuleer je kind om voldoende te bewegen.
  • Laat je kind een uur voor het slapengaan geen inspannende dingen doen, zoals huiswerk maken, computeren of gamen.
  • Laat je kind 's avonds geen koffie of cola drinken.
  • Houd vol om je kind iedere avond op tijd naar bed te sturen. 

Vanaf een jaar of 14 wordt het moeilijker om deze tips uit te voeren. Pubers willen dan zelf beslissen wat ze doen en hoe laat ze gaan slapen. Doordat pubers een ander slaap-waakritme hebben, vallen ze pas laat in slaap. Je kind komt dan slaap tekort. Uitslapen in het weekend is dan nodig.

×
Waar ben je?