Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ontbijten

Ontbijten is goed! Waarom? Als je kind ontbijt, dan:

  • wordt het niet zo snel dik;
  • kan het zich beter concentreren op school;
  • komt de spijsvertering op gang en krijgt het belangrijke voedingsstoffen binnen;
  • krijgt het later op de ochtend geen honger of trek in snoep.

Voor opgroeiende kinderen is het belangrijk om iets te eten voordat ze naar school gaan. Dat voorkomt dat ze onrustig worden en zich niet goed kunnen concentreren.

Een goed ontbijt bevat:

  • graanproducten, zoals brood besmeerd met margarine uit een kuipje of muesli;
  • melk en melkproducten (halfvol of mager), kaas (denk ook aan 20+ of 30+);
  • vleeswaren (wissel vette en magere soorten af);
  • fruit.

Moeite met ontbijten?

Sommige kinderen hebben er moeite mee om ’s ochtends vroeg ‘iets door hun keel te krijgen’. Ze kunnen spanning voelen voor school, of bang zijn om te laat te komen. Probeer ze dan toch iets te laten eten. Dat doe je bijvoorbeeld door:

  • de tafel gezellig te dekken;
  • voor het ontbijt samen iets te drinken, bijvoorbeeld sinaasappelsap;
  • verschillende soorten brood en beleg op tafel te zetten.
×
Waar ben je?