Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Invloed van vrienden

Sommige jongeren vinden het moeilijk om vrienden te maken. Ze vinden het bijvoorbeeld moeilijk om spontaan op iemand af te stappen en ze voelen zich onzeker. Andere jongeren hebben juist veel vrienden en lijken daardoor heel zelfverzekerd.

Invloed van vrienden

De puberteit is een periode waarin jongeren zich afzetten tegen hun ouders. Hun vrienden hebben veel invloed op hen. Ze zoeken vrienden bij wie ze zich thuis voelen. Als jongeren bij een vriendengroepje of subcultuur horen, doen ze grotendeels dezelfde dingen, luisteren ze naar dezelfde muziek en dragen ze dezelfde kleding.

Dat kan best leuk zijn, maar soms ook niet. Het kan bijvoorbeeld lastig zijn wanneer je zoon op ballet wil in plaats van op voetbal. Een dergelijke afwijking van de groepsnorm wordt meestal wel geaccepteerd als er op andere terreinen wel veel overeenkomsten zijn.

Zelfverzekerd

Vrienden kunnen je kind meer zekerheid geven. Als je vrienden hebt die graag met je omgaan, voel je begrip, respect en bevestiging. Dit is belangrijk voor een positief zelfbeeld. Daarnaast zijn vriendschappen goed voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Foute vrienden

Behalve een positieve invloed, kunnen vrienden ook een negatieve invloed op je kind hebben. In dat geval gaat het om slechte of verkeerde vrienden; vrienden die niet het beste willen voor je kind, maar alleen om zichzelf geven. Zulke foute vrienden kunnen je kind ook aansporen tot slecht gedrag, zoals spijbelen, roken, drankmisbruik en drugsmisbruik.

Tegen iemand opkijken

Jongeren kunnen opkijken tegen iemand die wat ouder, stoerder of populairder is. Ze vinden het soms spannend om daar vriendschap mee te sluiten. Echt verstandig is dat niet altijd. Probeer je kind daarom duidelijk te maken dat je niet zomaar achter anderen aan moet lopen, maar goed moet nadenken over met wie je omgaat en welke vriendschappen waardevol zijn.

×
Waar ben je?