Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Stress

Stress is een ander woord voor spanning. Iedereen heeft wel eens last van stress, jongeren ook.

Gezonde stress

Stress is eigenlijk heel gezond: door stress blijf je scherp en alert want je wilt een opdracht bijvoorbeeld zo goed mogelijk uitvoeren. Als de opdracht af is, verdwijnt de stress. Gezonde stress is dus nodig om goed te presteren en om iets te durven.

Spanning

Te veel stress is niet gezond. Als pubers het te druk hebben met school en allerlei verplichtingen op de sportclub, met vrienden of thuis, kan de stress doorslaan naar een situatie waarin ze de spanning niet meer aankunnen. Het ene kind is daar gevoeliger voor dan het andere.

Oorzaken

Oorzaken van te veel stress zijn meestal problemen, frustraties en onvrede. Dat kan te maken hebben met situaties op school, op de sportclub of thuis. Jongeren kunnen bijvoorbeeld erg veel huiswerk krijgen, ruzie hebben met een vriend of vriendin of worden gepest. Andere mogelijke oorzaken zijn geldproblemen, angst, onzekerheid, een scheiding, een verhuizing of een overlijden.

Symptomen

Als je kind last heeft van te veel stress, kan het zich gespannen en misselijk voelen, en last hebben van een versnelde ademhaling en hartslag. Als de periode van stress lang duurt, kunnen er meer lichamelijke klachten bijkomen, zoals slapeloosheid, depressiviteit, een hoge bloeddruk, haaruitval, slechte eetlust, allergieën, maagklachten en tandenknarsen.

Wat helpt tegen stress?

  • Ontspanning. Je kind kan af en toe even pauze nemen om iets leuks te doen, iets wat helemaal niks te maken heeft met de oorzaak van de stress. Ontspannen kinderen kunnen zich beter concentreren op hun problemen of taken.
  • Gezond eten. Vet en ongezond eten verhogen de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Als je kind veel stress ervaart, is het juist belangrijk om goed en gezond te eten. Het lichaam heeft tenslotte veel energie, eiwitten, vitamines en mineralen nodig om sterk en fit te blijven.
  • Beweging. Behalve ontspanning is ook beweging heel belangrijk. Door veel te bewegen en te sporten krijgt je kind een betere conditie. Het voelt zich sterk en fit en kan daardoor beter met stress omgaan.
×
Waar ben je?