Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondergewicht

Als je puber te mager is of te licht, kan dat net zo vervelend zijn als wanneer je kind te dik is.

Mogelijke oorzaken van ondergewicht

Ondergewicht kan door verschillende oorzaken ontstaan. Het kan zijn dat je kind slechte eetgewoonten heeft en bijvoorbeeld niet ontbijt, of geen trek heeft en niets lust. Als een kind goed lijkt te eten en toch niet op gewicht blijft, kan er een andere oorzaak zijn, bijvoorbeeld een ziekte of een serieus eetprobleem.

Gezondheidsrisico’s

Als je kind onvoldoende eet, voelt het zich waarschijnlijk snel moe, lusteloos en uitgeput. Kinderen die te weinig eten hebben weinig energie, hun conditie gaat achteruit en hun weerstand neemt af. Bij gevaarlijk ondergewicht neemt ook de kans op botontkalking en botbreuken toe. Ondergewicht kan dus gevaarlijk zijn voor de gezondheid van je kind.

Eet gezond

Als je kind te weinig weegt of een kleine eter is, dan is het in ieder geval belangrijk om gezond te eten. Het lichaam heeft veel eiwitten, vitamines en mineralen nodig om fit en sterk te blijven.

Gezonde tussendoortjes

Bij ondergewicht is het belangrijk dat je kind regelmatig eet. Laat je kind tussendoor producten eten met veel eiwitten en voldoende goede vetten. Eiwit zit vooral in vlees, vis, vleesvervangers, ei, melk(producten), noten en peulvruchten. Gebruik vloeibare bak- en braadproducten of olie voor het bereiden van de maaltijd en zorg voor margarine op brood.

Tips bij ondergewicht

  • Wees vooral positief en praat niet steeds over aankomen.
  • Stimuleer je puber om gezond te eten en te bewegen.
  • Het is vaak moeilijk om aan te komen. Eén kilo erbij in 3 of 4 weken is al goed.
  • Eet regelmatig, zorg voor gezonde eetgewoonten en geef het goede voorbeeld.
  • Het is niet gezond om veel vet te eten. Moedig je kind aan niet veel chips, koek en snoep te eten. Als je vet eet, heb je minder zin in eten. Het is juist goed als je kind tussendoor gezond eet.
  • Maak gezamenlijke maaltijden leuk. Eet rustig aan tafel en zorg voor verschillende smaken.
×
Waar ben je?