Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Beweegtips

Om gezond en fit te blijven heeft een puber minimaal een uur per dag matig intensieve lichaamsbeweging nodig. Matig intensief bewegen betekent bewegen waardoor je kind een iets hogere hartslag krijgt, het warmer krijgt en sneller gaat ademhalen. Denk aan stevig wandelen, achter de hond aan rennen of fietsen. Je kind hoeft dus niet per se te sporten om aan de norm te voldoen.

Hoe kun je je puber meer laten bewegen?

  • Gaat je kind met de bus of scooter naar school? Stimuleer je kind om te fietsen of te lopen;
  • Stimuleer je kind om na schooltijd met vrienden een halfuurtje te voetballen, te tennissen tegen een muurtje of te skaten;
  • Laat je kind de hond uitlaten (van jezelf of van de buren) voor het naar school gaat;
  • Stimuleer je kind om (samen met jou) te klussen, een strand- of boswandeling te maken, thuis lekker te dansen op jullie favoriete muziek of te joggen of hardlopen;
  • Kijk samen op Sportatlas.nl welke sportverenigingen er bij jullie in de buurt zijn. Misschien vindt je kind klimmen, streetdance, rope skipping, BMX, kitesurfen of zumba leuk?;
  • Op school worden vaak proeflessen gegeven voor verschillende sporten. Vraag de leraar op een ouderavond of dat bij hen ook gebeurt;
  • Laat je kind op de website Dubbel30.nl kijken voor meer beweegtips.

Is je kind iets te zwaar? Dan geldt: hoe meer beweging hoe beter.

Calorieverbruik tijdens bewegen

Hieronder kun je zien wat iemand van 60 kilo ongeveer per uur aan energie verbruikt als hij iets onderneemt.

  • Slapen: 60 calorieën;
  • Tv-kijken, lezen, computeren, schoolwerk: 70 calorieën;
  • Buiten spelen: 150 calorieën;
  • Lopen (wandelen): 175 calorieën;
  • Huishoudelijke klusjes: 200 calorieën;
  • Fietsen: 250 calorieën;
  • Sporten (tennis, voetbal, basketbal): 400 calorieën.

Leeftijd, geslacht, gewicht en de lichamelijke activiteiten die je onderneemt, spelen een rol bij de berekening van het calorieverbruik. Ook bij de normale, dagelijkse activiteiten verbruik je energie.

×
Waar ben je?