Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Slecht slapen

Veel jonge kinderen hebben wel eens een periode dat ze niet goed slapen. Meestal gaat dat vanzelf weer over.

Maar als je kind vaak slecht slaapt, kunnen jij en je kind daar veel last van hebben. Het heeft invloed op het hele gezin en zorgt vaak voor stress. Als ouder kun je een aantal dingen doen om je kind beter te laten slapen.

Je kind kruipt bij jou in bed

Vraag wat er aan de hand is. Is je kind angstig, troost het dan even. Breng het zo snel mogelijk terug naar het eigen bed. Als je kind er weer uit komt, breng het dan ook weer meteen terug. Als je kind in je bed kruipt zonder je wakker te maken, breng het dan meteen terug zodra je wakker wordt. Het is voor de rust en het zelfvertrouwen van kinderen beter dat ze in hun eigen bed slapen. Het is ook beter voor je eigen rust en privacy.

Je kind komt steeds uit bed

Blijf rustig en breng je kind terug naar bed. Als je kind weer uit bed komt, zeg dan duidelijk dat je wilt dat het in bed blijft. Doe de deur dicht totdat je kind slaapt. Negeer alle protesten. Dit kan heel lastig zijn, maar het is belangrijk om vol te houden. Prijs je kind voor de keren dat het wel in bed blijft. Sommige kinderen slaapwandelen tijdens de eerste uren van de (diepe) slaap.

Je kind huilt 's nachts

Kijk of er iets aan de hand is. Als je kind geen pijn heeft en niet ziek is, kun je het beter zo weinig mogelijk aandacht geven. Als je kind bang is, troost het dan in bed. Haal het niet uit bed. Ga daarna weer rustig weg.

Melatonine voor kinderen

Als slapen een probleem blijft, heb je misschien al eens nagedacht over het gebruik van melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je in slaap kunt komen. Sommige kinderen hebben een tekort aan deze stof en komen hierdoor moeilijk in slaap. Extra melatonine in de vorm van medicatie kan dan helpen.

Geen melatonine zonder doktersadvies

Kinderartsen raden af om melatonine zonder doktersadvies te gebruiken. Het is belangrijk om er eerst achter te komen of het om een melatoninetekort gaat. Er kunnen ook andere redenen zijn waardoor het inslapen niet goed lukt. In dat geval kan melatonine juist voor meer klachten zorgen en kunnen de problemen blijvend worden. Bespreek het gebruik dus altijd met een arts, ook al is het vrij verkrijgbaar.

Tips

  • Stel een vast slaapritueel in. Je kind weet dan waar het aan toe is.
  • Laat je kind in het eigen bed slapen. Dat kan moeilijk zijn, maar zo voorkom je dat je je kind nog jarenlang elke avond in het eigen bed moet zien te krijgen.
  • Is je kind bang in bed of heeft het soms een nachtmerrie? Dat is heel normaal. Het gaat vanzelf over. Kalmeer je kind zo veel mogelijk in het eigen bed.
  • Houd de gekozen aanpak vol. Schakel zo nodig hulp in van een familielid om het vol te kunnen houden.

Als je alle tips die hierboven staan beschreven al hebt geprobeerd en je peuter toch niet wil slapen, kan dit een probleem voor je worden. In dat geval kun je contact opnemen met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) bij jou in de buurt, of met je eigen huisarts.

×
Waar ben je?