Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Slapen en angst

Ieder kind is wel eens bang in bed of heeft een enge droom. Dat wordt meestal minder als je kind ouder wordt. Kijk wat er aan de hand is.

Bang in de slaapkamer

Peuters en kleuters kunnen nog niet goed de werkelijkheid en fantasie scheiden. Je kind kan bijvoorbeeld denken dat er iets engs in de kamer is. Kijk dan samen eens goed rond en praat erover waar je kind bang van kan worden.

Bewegen er schaduwen van buitn over de muren? Ziet een pop er in het halfdonker misschien eng uit? Ook de wind kan voor enge geluiden zorgen. Bekijk of je iets tegen die enge geluiden kunt doen. Een tochtstrip plaatsen bijvoorbeeld.

Nachtlampje

Misschien vindt je kind een nachtlampje fijn? Als je kind wat ouder is, wil het dit waarschijnlijk niet meer.

Dromen en nachtmerries

Je peuter maakt veel mee op een dag. En daar kan je kind over gaan dromen. Misschien wordt je kind soms huilend of paniekerig wakker van een akelige droom of nachtmerrie. Probeer je kind in zijn eigen bed te troosten, zonder het licht aan te doen.

Wat zijn nachtangsten?

Nachtangst is iets anders dan een nachtmerrie. Het komt vooral voor bij kinderen tussen 3 en 12 jaar, maar soms ook bij jongere of oudere kinderen. Bij nachtangst is je kind niet wakker maar zit wel rechtop met opengesperde ogen en gilt van angst. Het komt meestal rond hetzelfde tijdstip terug: een half uur tot 3 uur na het inslapen.

Hoe reageer je op nachtangsten?

Maak je kind dan niet wakker. Tegen hem praten heeft ook geen zin. Je kunt het best je kind vasthouden totdat het weer rustig is. Dan gaat je kind weer verder slapen. De volgende ochtend herinnert je kind zich er niets meer van.

Hoe voorkom je nachtangsten?

Waarschijnlijk heeft de rijping van de hersenen te maken met het onstaan van nachtangst. Spanning en slaaptekort kunnen bijdragen aan het ontstaan ervan. Zorg daarom voor vaste bedtijden en voldoende nachtrust. Rust en regelmaat overdag kunnen ook helpen. Als het vaak voorkomt kan je je kind een kwartier voordat het gebeurt even uit bed halen om bijvoorbeeld te plassen. Vaak voorkomt dit de nachtangst.

Als je kind ouder wordt gaat nachtangst vanzelf over, je hoeft je geen zorgen te maken.

×
Waar ben je?