Logo Stichting Opvoeden.nl

Peuter

Slapen en angst

Ieder kind is wel eens bang in bed of heeft een enge droom. Dat wordt meestal minder als je kind ouder wordt.

Bang in de slaapkamer

Peuters en kleuters kunnen nog niet goed onderscheid maken tussen werkelijkheid en fantasie. Je kind kan bijvoorbeeld denken dat er iets engs in de kamer is. Kijk dan samen eens goed rond en praat met je kind over de angst.

Bewegen er schaduwen van buiten over de muren? Ziet een pop er in het halfdonker misschien eng uit? Misschien zorgt de wind voor enge geluiden. Bekijk of je iets tegen die geluiden kunt doen. Een tochtstrip plaatsen bijvoorbeeld.

Nachtlampje

Misschien vindt je kind een nachtlampje fijn? Als je kind wat ouder is, wil het dit waarschijnlijk niet meer.

Dromen en nachtmerries

Je peuter maakt veel mee op een dag. En daar kan je kind over gaan dromen. Misschien wordt je kind soms huilend of paniekerig wakker van een akelige droom of nachtmerrie. Probeer je kind in zijn eigen bed te troosten, zonder het licht aan te doen. Zorg elke avond voor een vast en rustig slaapritueel. Zorg ervoor dat je kind vlak voor het slapengaan geen drukke activiteiten meer heeft. Geef je kind twee uur voordat het gaat slapen geen zware maaltijd te eten. Maar laat je kind ook niet met een hongergevoel naar bed gaan.  Laat je kind voor het slapengaan niet naar een beeldscherm kijken. Zet dus geen tv en computer in de slaapkamer.

Wat zijn nachtangsten?

Nachtangst is iets anders dan een nachtmerrie. Het komt vooral voor bij kinderen tussen 3 en 12 jaar, maar soms ook bij jongere of oudere kinderen. Bij nachtangst is je kind niet wakker maar zit wel rechtop met opengesperde ogen en gilt van angst. Het komt meestal rond hetzelfde tijdstip terug: een half uur tot drie uur na het inslapen.

Hoe reageer je op nachtangsten?

Maak je kind dan niet wakker. Tegen hem praten heeft ook geen zin. Je kunt het best je kind vasthouden totdat het weer rustig is. Dan gaat je kind weer verder slapen. De volgende ochtend herinnert je kind zich er niets meer van.

Hoe voorkom je nachtangsten?

Waarschijnlijk heeft de rijping van de hersenen te maken met het ontstaan van nachtangst. Spanning en slaaptekort kunnen bijdragen aan het ontstaan ervan. Zorg daarom voor vaste bedtijden en voldoende nachtrust. Een peuter slaapt per nacht ongeveer 10 tot 12 uur. Rust en regelmaat overdag kunnen ook helpen. Heeft je kind vaak last van nachtangsten? Dan kun je je kind een kwartier voordat het gebeurt even uit bed halen, bijvoorbeeld om te plassen. Vaak voorkomt dit de nachtangst.

Als je kind ouder wordt gaat nachtangst vanzelf over, je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Stichting Opvoeden.nl zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Deel deze informatie via social media

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. X