Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Dag- en nachtritme

Kinderen tussen de 2 en 4 jaar slapen gemiddeld 13 van de 24 uur. Ze zullen vaak nog een middagslaapje nodig hebben. Een vast ritueel bij het naar bed gaan en het leren van enkele regels voorkomt problemen.

Je peuter naar bed brengen

Hanteer een vast dagritme, met vaste momenten voor opstaan, wassen en aankleden, eten en naar bed gaan. 

  • Breng je kind iedere avond op dezelfde tijd naar bed.
  • Sluit de avond rustig af. Doe bijvoorbeeld geen wilde of drukke spelletjes meer.
  • Zeg kort van tevoren dat het bedtijd is.
  • Zeg het duidelijk als je je kind naar bed gaat brengen en doe het dan ook echt. Je kind moet weten dat je het meent en dat het geen zin heeft om te treuzelen.
  • Zegt je kind dat het niet naar bed wil, ga er dan niet over discussiëren. Je kind moet leren dat naar bed gaan geen keuze is, maar er gewoon bij hoort.

Slaapritueel

Help je kind rustig te gaan slapen door een vaste volgorde aan te houden bij het naar bed gaan. Kinderen weten dan dat ze na het verhaaltje en de knuffel moeten gaan slapen. Na het slaapritueel zeg je welterusten en vertrekt. 

Regels

Voor peuters zijn regels nog niet vanzelfsprekend. Toch is het belangrijk dat ze ook rond het slapengaan enkele regels leren. Leer je kind bijvoorbeeld om rustig te zijn in de slaapkamer, en tot de volgende ochtend in bed te blijven. Dit geeft duidelijkheid. Ook het stellen van grenzen is voor je kind belangrijk. Geef je overdag geen duidelijke grenzen aan, dan gaat je kind ’s avonds waarschijnlijk ook moeilijker slapen. Als ouder kun je er veel last van hebben als je kind vaak slecht slaapt.

Andere tips bij het slapengaan

  • Een goed geventileerde slaapkamer, waar de temperatuur niet te veel schommelt, is prettig voor je kind.
  • Een nachtlampje is aan te raden voor kinderen die bang zijn in het donker.
×
Waar ben je?