Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Slapen

Goed slapen is gezond voor je kind. Kinderen hebben voldoende slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen, te groeien en overdag voldoende energie te hebben.

Peuters willen soms niet gaan slapen of komen ’s nachts uit bed. Duidelijkheid helpt ook bij het slapen en voorkomen van slaapproblemen. Vaste gewoonten spelen daarin een belangrijke rol.

Duidelijkheid en structuur

  • Bij een peuter is het handig om een vaste dagstructuur en een vast dagritme te hanteren. Dat wil zeggen dat je vaste momenten instelt voor opstaan, wassen en aankleden, eten en naar bed gaan.
  • Een vast ritueel bij het naar bed brengen is duidelijk voor je kind.
  • Bouw de dag rustig af en zeg duidelijk tegen je kind dat het bedtijd is. Je kind moet weten dat je het meent en dat het geen zin heeft om te treuzelen. Dit betekent niet dat je boos zegt dat het bedtijd is. Duidelijk en kordaat zijn is het beste.

Ligt je kind lekker?

Een rustige en veilige omgeving bevordert een goede nachtrust.

  • Het mag niet te warm of te koud zijn in de slaapkamer.
  • Voor peuters die bang zijn in het donker is het prettig als er licht brandt op de gang of een nachtlampje naast het bedje staat.
  • Een knuffel in bed kan houvast geven.
  • Als het erg licht is in de kamer, kun je misschien een verduisterend rolgordijn ophangen of een niet-doorschijnend overgordijn.
  • Er zijn nog meer tips om je kind beter te laten slapen. Daarvoor kun je ook terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) bij je in de buurt.
×
Waar ben je?