Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Gezond gewicht bij peuters

Een gezond gewicht is belangrijk voor het algehele functioneren van je kind. Dit geldt zowel voor de lichamelijke gezondheid als voor de psychische en emotionele gezondheid.

Gezond gewicht dankzij gezonde voeding

Alles wat kinderen eten heeft invloed op hun gewicht en gezondheid. Het is daarom vooral belangrijk dat ze gezond eten en niet te veel snoepen. Als je kind honger heeft, kun je het beter een boterham geven dan een zakje friet. Kijk ook uit met extraatjes. Bewaar die liever voor speciale momenten. Een appel of een banaan als tussendoortje is bijvoorbeeld beter dan een chocoladereep of ander snoep.

Bewegen is goed voor peuters!

Voor een gezond gewicht is het belangrijk dat je kind elke dag minstens een uur intensief beweegt. Je peuter krijgt beweging door bijvoorbeeld buiten te spelen. Later, als je kind wat ouder wordt, kun je het een sport laten beoefenen. Het best kun je samen uitzoeken welke sport je kind leuk vindt voordat je het aanmeldt bij een sportclub.

Body Mass Index van je kind berekenen

De Body Mass Index (BMI) is een indicator voor een gezond gewicht. Je kind heeft een gezonde BMI als de verhouding tussen lengte en gewicht klopt. Voor kinderen en jongeren gelden andere BMI-waarden dan voor volwassenen. Dit is voor elke leeftijd anders, omdat je kind nog in de groei is. Je kunt de BMI berekenen op de website van het Voedingscentrum.

Handige apps

  • GroeiApp – Met de app van de GroeiGids kun je als (aanstaande) ouder de groei en ontwikkeling van je kind(eren) bijhouden.
  • iGrow – Met de app van TNO kun je eenvoudig zien hoe je kind (van 0-10 jaar) groeit, hoe lang je kind wordt en of het een gezond gewicht heeft.
  • GezondGroeien – Met de app van het Voedingscentrum kun je de groei en ontwikkeling van je kind in je buik en de eerste jaren daarna volgen.
×
Waar ben je?