Hoe bereid jij je kind voor op een toekomst vol technologie? (10 - 16 jaar)

Ouders gaan ervan uit dat kinderen op school worden voorbereid op de toekomst. Dat is natuurlijk ook wel zo. Maar de toekomst is heel onzeker en scholen hebben ook geen glazen bol: alles wordt anders dan het was.

Er komen nieuwe beroepen

Veel beroepen zullen verdwijnen en nieuwe beroepen komen erbij. Alles wat automatisch kan, zal overgenomen worden door de computer. Dit zullen mensen niet meer hoeven te doen. We zullen nog wel ziekenverzorgers nodig hebben, maar caissières zullen misschien verdwijnen. We zullen nog wel loodgieters nodig hebben, maar makelaars zullen misschien verdwijnen.

Via internet kan vraag en aanbod heel gemakkelijk bij elkaar worden gebracht, daar heb je straks geen mensen meer voor nodig. Denk maar aan sites voor mensen die huizen zoeken, spullen willen lenen, voor elkaar willen koken, of logeeradressen zoeken in andere steden over de hele wereld.

Welke beroepen hebben we straks nog nodig?

Wat we nodig hebben, zijn mensen die creatief kunnen denken en die computers kunnen aansturen. Mensen die kunnen programmeren. Maar ook mensen die juist die dingen kunnen doen die computers echt niet kunnen overnemen. Denk aan koken, verplegen, tuinieren. We kunnen natuurlijk fantaseren over hoe de wereld er over 50 jaar uit ziet, maar we weten het niet zeker. Wie had 50 jaar geleden kunnen bedenken dat we nu allemaal met een smartphone rond zouden lopen; in feite een heel krachtige computer waarmee we ook nog eens kunnen bellen…

Digitale vaardigheden

Om kinderen goed voor te bereiden, heeft het onderwijs een aantal 21e-eeuwse vaardigheden benoemd. Daarvan zijn de digitale vaardigheden heel belangrijk, en echt nieuw. We denken dan aan het volgende.

  • ICT-basisvaardigheden. Denk aan knoppenkennis, dus hoe je al die apparaten bedient. Maar ook aan hoe je je computer beveiligt, hoe je virussen buiten houdt, hoe je een account beheert op sociale media en hoe je een eenvoudige website maakt.
  • Informatievaardigheden. Door Google lijkt het gemakkelijk om informatie te vinden, maar dat is niet zo: juist doordat we zo gemakkelijk veel kunnen vinden, wordt het steeds belangrijker om goed te selecteren. Wat is waar en wat niet? Welke bronnen zijn betrouwbaar en hoe zie je dat?
  • Mediawijsheid. Als je media kunt gebruiken om jezelf te ontwikkelen, om er beter van te worden en om anderen te helpen, dan ben je mediawijs. Het is als lezen en schrijven: media zijn middelen om doelen te bereiken. Daarbij moet je ook altijd rekening houden met anderen, geen schade toebrengen bijvoorbeeld. Maar dat spreekt eigenlijk vanzelf.
  • Programmeervaardigheden. Ook wel computational thinking genoemd. Dat wil zeggen dat je weet hoe een computer werkt en dat je daardoor goede beslissingen kunt nemen. Bijvoorbeeld over hoe je informatie opslaat en dat je van tevoren moet nadenken over de gevolgen als je een computer iets laat doen.

Tips

  1. Vraag eens op de school van jouw kind wat zij doen aan de ontwikkeling van digitale vaardigheden. En vraag vooral ook hoe jij dat thuis kunt ondersteunen.
  2. Vraag eens aan je kind wat hij of zij nog zou willen leren als het gaat om internet. Hoe zou je hem of haar daarmee kunnen helpen? Misschien is er in het buurthuis wel een clubje waar ze leren programmeren, websites maken of iets anders waarmee ze hun digitale vaardigheden kunnen ontwikkelen.
  3. Vraag eens aan je kind hoe het zichzelf laat zien online. Verdiep je samen in hoe je een goed imago op kunt bouwen online. Wat kun je daarvoor doen? Bekijk samen Facebookpagina’s (of LinkedIn als ze wat ouder zijn) en vertel wat je ziet en denkt over die persoon aan de hand van zijn online aanwezigheid.
  4. Praat over wat je leest in de krant of hoort op het nieuws als het gaat om nieuwe technologie. Kinderen hebben vaker uitleg nodig dan je denkt. Probeer hun nieuwsgierigheid te wekken voor innovaties en voorkom dat ze bang worden voor de toekomst. Het is hún toekomst, waar ze actief aan kunnen bijdragen. Stimuleer interesse en initiatief en help hen om te bereiken wat ze willen.

Meer weten?

Benieuwd naar andere artikelen zoals deze? Bekijk hier het overzicht.

Hoe kun je je kind verstandig om laten gaan met gamen, internetten, lezen en tv-kijken? Met het project Conversatiestarters willen we ouders en opvoeders laten nadenken over de rol van media in hun gezin, hun mediaopvoeding en hen stimuleren hierover in gesprek te gaan. Met hun partner, familie, vrienden en andere ouders op opvang of school. Meer over dit project lees je op Stichtingopvoeden.nl.

Benieuwd wat experts adviseren?

×
Waar ben je?