Welke invloed hebben beeldschermen op de slaap van je kind? (6 - 16 jaar)

Zonder slaap word je ziek en kun je niet leren

Slaap is enorm belangrijk voor pre-pubers, kinderen in de puberteit en adolescenten. Als een kind niet voldoende slaapt, of als de slaap niet diep genoeg is, dan kunnen er allerlei gezondheidsproblemen ontstaan. Hun hersens functioneren een stuk minder goed, en ze kunnen dan ook minder goed leren. Het kan niet vaak genoeg worden gezegd: slaaptekort is voor pubers echt heel erg slecht.

Licht van beeldschermen onderdrukt je slaap

Led-licht, het type licht dat beeldschermen uitstralen, is heel helder licht. Bij jonge ogen is dat slecht voor de ooglens: het kan beschadigingen geven die zelfs kunnen leiden tot blindheid. Maar ook heeft het effect op het biologisch ritme als je er ’s avonds naar kijkt. Het onderdrukt namelijk de aanmaak van melatonine, het hormoon waar je slaperig van wordt. Normaal gesproken komt dat hormoon vrij als de avond valt, zodat je goed kunt slapen.

Je slaaphormoon doet meer dan je slaperig maken

Melatonine regelt niet alleen je slaapritme. Er komen steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat melatonine ook werkzaam is als antioxidant, en helpt bij bijvoorbeeld het voorkomen van kanker. Er zou ook een relatie zijn met diabetes, lupus (een bepaalde vorm van reuma) en migraine.

Voorkom led-licht na het avondeten

Led-licht zit in allerlei apparaten. Behalve in lampen zit het ook in mobiele telefoons, tablets, laptops en televisies. Het wordt ook wel ‘blauw licht’ genoemd. Het heeft geen zin om het licht van je beeldscherm minder fel te zetten. De nieuwste smartphones hebben wel de mogelijkheid om dit blauwe licht weg te filteren. iPhones en iPads hebben daar een speciale functie voor, die heet ‘Nightshift’ en kun je zelf inschakelen.

Voor Android-toestellen zijn er apps zoals Twilight om het blauwe licht te onderdrukken. In de nieuwste Android-versie zit zo’n functie overigens al ingebouwd, net als bij de iPhone en iPad. Voor ‘s avonds is het gebruik van zo’n app of functionaliteit absoluut een aanrader. Het kijkt en leest ook een stuk rustiger in het donker.

Beeldschermen en slaap: een paar handige tips

  1. Gebruik geen of zo min mogelijk beeldschermen na het eten als je op tijd wilt inslapen. De richtlijn is één uur voor bedtijd geen beeldscherm meer voor een kind dat geen slaapproblemen heeft. Als je kind wél moeite heeft met inslapen en doorslapen, verander het dan naar 2 uur voor het slapengaan.
  2. Ook heftige emoties vlak voor het slapengaan zijn niet goed voor een gezonde slaap. Enge films, of race-games en vechtspelletjes zijn dus ook niet zo’n goed idee.
  3. Tieners krijgen in de puberteit (zo rond 14 jaar) problemen met inslapen. Dat is normaal. Ze worden later slaperig en worden ook minder gemakkelijk wakker. Het ene kind heeft er geen last van, het andere is er heel gevoelig voor. Denk maar aan hoe ze zich als jong kind moesten aanpassen aan de overgang van wintertijd en zomertijd. Wees zo begripvol mogelijk en help ze met opstaan.
  4. Heeft je kind moeite met het slaapritme? Houd het dan ’s avonds rustig in huis, met gedimd licht. Laat je kind niet te veel eten vlak voor bedtijd, geef bijvoorbeeld nog een kop thee. Een warme douche wil ook wel eens helpen. Wil je kind nog iets doen voor het slapen gaan? Adviseer dan om nog even een boek te lezen in bed of om een luisterboek te beluisteren. Films en games op een tablet of smartphone zijn in elk geval geen goed idee.
  5. Bijslapen helpt bij tieners wel degelijk, zegt slaapprofessor Gerard Kerkhof. Laat ze als het kan, in het weekend bijvoorbeeld, zoveel mogelijk slapen naar behoefte.

Meer weten over beeldschermen en slapen

  • Op Opvoeden.nl lees je meer over de biologische klok en hoe dat verandert in de pubertijd.
  • Nog meer weten over de gevolgen van slaapproblemen bij pubers? In deze radio-uitzending van ‘De kennis van nu’ (NTR) legt hoogleraar Gerard Kerkhof uit hoe het zit.
  • Benieuwd naar andere artikelen zoals deze? Bekijk hier het overzicht.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Stel ze via Mediaopvoeding.nl of via de Facebookpagina van Mediaopvoeding.nl.

Hoe kun je je kind verstandig om laten gaan met gamen, internetten, lezen en tv-kijken? Met het project Conversatiestarters willen we ouders en opvoeders laten nadenken over de rol van media in hun gezin, hun mediaopvoeding en hen stimuleren hierover in gesprek te gaan. Met hun partner, familie, vrienden en andere ouders op opvang of school. Meer over dit project lees je op Stichtingopvoeden.nl.

Benieuwd wat experts adviseren?

×
Waar ben je?