Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Veganistisch eten

Veganistisch eten wil zeggen dat je alle dierlijke producten weglaat, dus ook eieren en zuivelproducten.

Belangrijke voedingsstoffen bij een veganistisch dieet

Het is een lastige keuze of je je kind ook veganistisch wilt laten eten. Van de andere kant kan je kind er ook zelf voor kiezen. Een veganistisch dieet brengt wel het risico met zich mee dat je kind een tekort aan bepaalde voedingsstoffen krijgt. Het is vooral moeilijk om voldoende vitamine B12, ijzer, calcium en vitamine B1 en B2 binnen te krijgen als je alle dierlijke producten weglaat.

Vitamine B12

Vitamine B12 komt bijna alleen voor in dierlijke producten. Het zit ook in enkele wieren en in gistextract. De B12 uit wieren kan je lichaam niet opnemen en de B12 uit gistextract levert niet voldoende. Je kunt daarom het best kiezen voor een vitaminepreparaat met B12.

Calcium en vitamine B1 en B2

Jongeren hebben calcium nodig voor sterke botten en een goed gebit. Geef ze daarom veel producten waaraan calcium is toegevoegd, zoals sojamelk, tahoe, mineraalwater en vruchtensap. Aan sojamelk wordt vaak ook vitamine B2 toegevoegd en het is in allerlei smaken verkrijgbaar. Vitamine B1 komt behalve in dierlijke producten ook veel voor in brood en graanproducten, aardappelen en groente.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind de benodigde voedingsstoffen in voldoende hoeveelheden binnenkrijgt. Een diëtist kan je hierbij helpen.

×
Waar ben je?