Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Slapen en angst

Ieder kind is wel eens bang in bed of heeft een enge droom. Dat wordt meestal minder als je kind ouder wordt. Probeer erachter te komen wat er aan de hand is.

Bang in de slaapkamer

Kleuters kunnen nog niet goed werkelijkheid en fantasie uit elkaar houden. Je kind kan bijvoorbeeld denken dat er iets engs in de kamer is. Kijk dan samen eens goed rond en praat over de dingen waar je kind bang van kan worden.

Bewegen er schaduwen van buiten over de muren? Ziet een pop er in het halfdonker misschien eng uit? Ook de wind kan voor enge geluiden zorgen. Misschien kun je daar iets aan doen, zoals een tochtstrip plaatsen.

Nachtlampje

Misschien vindt je kind een nachtlampje fijn? Kleuters vinden dit vaak prettig. Als je kind wat ouder is, wil het dit waarschijnlijk niet meer.

Dromen en nachtmerries

Je kind verwerkt gebeurtenissen en ervaringen van overdag tijdens het dromen. Misschien wordt je kind soms huilend of paniekerig wakker van een akelige droom of nachtmerrie. Als je kind wat ouder wordt, gebeurt dat steeds minder.

Nachtangsten

Nachtangst is iets anders dan een nachtmerrie. Het komt vooral voor bij kinderen tussen 3 en 12 jaar, maar soms ook bij jongere of oudere kinderen.

Bij nachtangst is je kind niet wakker maar zit wel rechtop met opengesperde ogen en gilt van angst. Het komt meestal rond hetzelfde tijdstip terug: een half uur tot drie uur na het inslapen.

Hoe reageer je op nachtangsten?

Maak je kind niet wakker. Praten heeft ook geen zin. Je kunt het best je kind vasthouden totdat het weer rustig is en verder slaapt. De volgende morgen herinnert je kind zich er niets meer van.

Hoe voorkom je nachtangsten?

Waarschijnlijk heeft de rijping van de hersenen te maken met het onstaan van nachtangst. Spanning en slaaptekort kunnen bijdragen aan het ontstaan ervan. Zorg daarom voor vaste bedtijden en voldoende nachtrust. Rust en regelmaat overdag kunnen ook helpen. Als het vaak voorkomt kan je je kind een kwartier voordat het gebeurt even uit bed halen om bijvoorbeeld te plassen. Vaak voorkomt dit de nachtangst.

Als je kind ouder wordt gaat nachtangst vanzelf over, je hoeft je er geen zorgen om te maken.

×
Waar ben je?