Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Concentratieproblemen

Je kind leert steeds beter om langere tijd geconcentreerd met hetzelfde bezig te zijn. Misschien merk je dat je kind bij elke bezigheid niet langer dan enkele minuten de aandacht erbij kan houden.

Wat als concentreren niet lukt?

Je kunt je kind blijven aanmoedigen, maar misschien wordt het opvoeden op deze manier wel ‘minder leuk’. Je kunt het gevoel krijgen dat je steeds op moet treden als een soort politieagent en je zou je kind ook graag rustig en evenwichtig zien.

Voor een kleuter is het nog lastig om zich op één ding te richten. Een kind in de bovenbouw kan dat meestal al heel goed. Niet alleen de leeftijd is van invloed; kinderen verschillen ook in temperament. Het ene kind gaat meer van het een naar het ander, het andere doet graag de dingen netjes na elkaar.

Schep rust

Je kunt als ouder je kind helpen om zich langer achtereen te concentreren. Zorg voor een rustige omgeving. Neem ook de tijd voor je kind. Dat vraagt van jou dat je een gevoel uitdraagt van ‘we hebben alle tijd en aandacht’.

Interesse geeft concentratie

Kinderen kunnen zich beter concentreren als het boeiend en interessant voor hen is wat ze doen. Ze blijven langer bezig met activiteiten die aansluiten bij wat ze willen. Laat je kind dan ook regelmatig zelf kiezen. Kijk goed welke initiatieven uit je kind zelf komen en sluit daar dan bij aan. Het is verder belangrijk dat de activiteit past bij wat je kind kan en dus niet te makkelijk of te moeilijk is.

Leren doorzetten

Je kind moet ook leren om ergens aan te beginnen en het ook af te maken. Je kunt je kind daarbij helpen.

  • Help je kind af en toe verder: ‘Als je dit eerst vastplakt, kun je daarna weer verder.’
  • Natuurlijk geef je je kind complimenten als het doorzet. Sommige dingen kosten moeite, maar dan is het des te fijner als je het voor elkaar krijgt.
  • Je kind mag natuurlijk ook iets proberen en merken dat het toch niet zo leuk is.
  • Het is niet erg als iets niet (helemaal) lukt. Het gaat meer om de activiteit, om het proberen, dan om het resultaat.
  • Kinderen leren er ook van als iets niet lukt. Ze leren bijvoorbeeld dat die toren niet blijft staan als het papier te dun is, en proberen het dan de volgende keer met karton.
  • Het kan zijn dat je kind meer rust of verwerkingstijd nodig heeft.
  • Het kan ook nodig zijn om te onderzoeken of je kind last heeft van een bepaalde psychische overgevoeligheid voor prikkels (ADHD).
  • Neem hiervoor contact op met de jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) of je huisarts.
×
Waar ben je?