Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Denkontwikkeling

Bij alles wat ze doen, zijn kinderen bezig met leren.

  • Terwijl ze spelen en van alles uitproberen nemen ze kennis op, gaan ze steeds meer onthouden en krijgen ze vaardigheden onder de knie.
  • Of je kind leert iets door jou na te doen of iets samen met je te doen. Belangrijk is dat je je kind uitleg en informatie geeft.

Hoe je kind zich verstandelijk zal ontwikkelen, is nog niet zo gemakkelijk te voorspellen. Ieder kind leert in zijn eigen tempo.

Groep 1 en 2

Kinderen van deze leeftijd hebben nog veel fantasie. Hun gedachten kloppen niet altijd met de werkelijkheid. Daarom is een kleuter nog te jong voor echte leervakken op school. Op een speelse manier leert je kind heel veel.

  • Kinderen leren door dingen uit te proberen en ook door veel te vragen.
  • Ze denken na over oorzaak en gevolg: Als je het water daar in doet, gaat het wiel draaien.
  • Ze gaan sorteren wat bij elkaar hoort, bijvoorbeeld alle blauwe dingen en alle rode dingen bij elkaar. Vervolgens kunnen ze die dingen tellen.
  • Ze leren nu stap voor stap tellen en soms leren ze al enkele cijfers.
  • Ze ontdekken wat je allemaal met schrijven kunt doen: een kaartje versturen, een boodschappenlijst maken en je naam ergens opzetten. Langzamerhand krijgen ze het besef dat er letters zijn.

Aan het eind van groep 2 bekijkt de school of je kind over mag naar groep 3.

Groep 3, 4 en 5

Tussen 6 en 9 jaar leren kinderen geleidelijk aan lezen, schrijven en rekenen.

  • Je kind kent letters, cijfers en leert symbolen als +, -, x.
  • Je kind kan steeds beter rekenen en gaat logisch denken: Wat gebeurt er als ik dat doe?
  • Ook het vermogen van je kind om verbanden te leggen, wordt groter.
  • Je kind kan zich verder steeds beter dingen in gedachte voorstellen, bijvoorbeeld iets dat het wil gaan tekenen, of wat er in het verhaaltje komt dat het wil gaan schrijven.

Groep 6, 7 en 8

In deze leeftijd leren kinderen steeds beter zelfstandig werken en zelf problemen oplossen. Ze krijgen ook een bredere interesse en het geheugen groeit.

  • Het vermogen om abstract te denken groeit. Nu gaat je kind bijvoorbeeld steeds ingewikkelder symbolen snappen: op de spelcomputer betekent een bepaald tekentje ‘springen’ en een pijl geeft de richting aan.
  • Kinderen verzinnen ook zelf symbolen en kunnen plattegrondjes tekenen. Dit heeft al te maken met wiskunde.
  • Je kind kan nu eigenlijk ieder schoolvak leren. Hoe snel dat gaat, hangt ook af van aanleg. Sommige kinderen leren gemakkelijker dan andere kinderen.
  • Wat je thuis doet heeft ook invloed. Activiteiten als voorlezen, uitstapjes maken, gezelschapsspelletjes doen en op de computer werken, zijn goed voor de denkontwikkeling van je kind.
  • Geef je kind de kans om dingen te ontdekken, geef antwoord op vragen en praat veel met elkaar.
×
Waar ben je?