Logo Stichting Opvoeden.nl

Baby

Slaapproblemen bij baby's voorkomen

Ieder kind slaapt wel eens slecht. Dat is normaal. Maar als het vaker gebeurt, is dat natuurlijk lastig.

Kijk wat de reden van het slechte slapen kan zijn en probeer daar iets aan te doen. Zorg ook dat je zelf voldoende rust en ontspanning krijgt.

De meeste slaapproblemen zijn tijdelijk en verdwijnen vanzelf na een aantal weken of maanden.

Mogelijke oorzaken van slaapproblemen

  • Angsten.
  • Ziekte en nare ervaringen. Hierdoor is het ritme in de war. Als je kind ziek is, krijgt het veel aandacht. Maar als je kind beter is, wil het nog steeds diezelfde aandacht.
  • Een onrustige omgeving.
  • Warmte, kou en lichtinval. Die kunnen ervoor zorgen dat je kind niet doorslaapt.
  • Spanning, ruzie en onrust in huis. Deze kunnen ook gedragsproblemen bij je kind veroorzaken.
  • Geen regelmaat. Als je kind geen regelmaat heeft, kan het onrustig worden. Je kind kan dan niet rustig afscheid nemen van de dag of is te moe om in slaap te vallen.

Tips om slaapproblemen te voorkomen

Er zijn algemene slaaptips die je kunnen helpen bij het vinden van een slaapritme voor je baby. Natuurlijk zijn regelmaat en structuur erg belangrijk om slaapproblemen te voorkomen. Je kunt hiervoor de volgende methoden hanteren.

Tip 1. Naar bed als je baby slaperig wordt

Breng je kind naar bed wanneer het slaperig wordt. Op die manier leert je kind om alleen in slaap te vallen.

Tip 2. Voorkom dat je baby overstuur raakt

Voordat baby's in slaap vallen, is het vrij normaal dat ze nog even huilen. Laat je kind even huilen en geef het de kans om zelf weer in slaap te vallen.

Lukt dat niet, troost je kind dan om te voorkomen dat het hard begint te huilen en van streek raakt. Een kind dat overstuur is, valt immers niet zo makkelijk in slaap. Je kunt je kind wiegen of zacht een liedje zingen.

Tip 3. Zorg voor rust en structuur

Zorg ook overdag voor rust en structuur. Voorkom te veel prikkels door drukte in huis, andere kinderen, de radio of de televisie. Hoe minder spanning en opwinding, hoe makkelijker een kind in slaap valt.

Tip 4. Zorg voor een vast bedritueel

Probeer regelmatige bedtijden aan te houden en bied een positief en rustig bedtijdritueel.

Als deze tips niet helpen en je je toch zorgen maakt, neem dan voor advies contact op met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) bij jou in de buurt.

Stichting Opvoeden.nl zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Deel deze informatie via social media

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. X