Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Verstandig eten en drinken als je borstvoeding geeft

Moedermelk aanmaken kost energie, voedingsstoffen en vocht. Zelf heb je daardoor extra goede voeding en vocht nodig. Zorg dat je gevarieerd eet, voldoende drinkt en op tijd je rust neemt.

Eet gevarieerd als je borstvoeding geeft

Het is belangrijk om gevarieerd te eten. Dat betekent dat je verschillende dingen eet, zodat je genoeg van alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • fruit en groente;
  • aardappelen, pasta en rijst;
  • brood;
  • vlees, vis en vleesvervangers;
  • kaas, melk en melkproducten.

Je kunt hiervoor ook de website van het Voedingscentrum raadplegen.

Drink voldoende

Als je borstvoeding geeft, is het belangrijk om genoeg te drinken, bijvoorbeeld melk, thee of water. Let er vooral op dat je genoeg melkproducten drinkt, want daar zit calcium in. Het Voedingscentrum adviseert 450 ml melk of melkproducten per dag. Dat zijn twee bekers melk, karnemelk of yoghurt.

Wat mag je niet eten of drinken als je borstvoeding geeft?

Je kunt beter geen alcohol drinken als je borstvoeding geeft. De alcohol die jij drinkt, komt via de moedermelk bij je kind.

Verder mag je alles eten en drinken. Er is geen bewijs dat bepaalde voedingsmiddelen krampjes veroorzaken bij je baby, dus eet wat je lekker vindt.

Medicijngebruik

Overleg bij medicijngebruik met je verloskundige, de huisarts of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).

×
Waar ben je?